Usein kysyttyä

1) Pitääkö minun maksaa asianajajan lasku, jos aion saattaa palkkioriita-asian vireille?

On asiakkaan omassa harkinnassaan, maksaako hän saamansa laskun. Valvontalautakunnan palkkioriita-asiassa antama ratkaisu on suositus ja viime kädessä asian ratkaisee tuomioistuin. Mahdollisten lisäkustannusten (mm. viivästyskorko, perintäkulut) välttämiseksi on syytä harkita laskun maksamista.


2) Can you file a complaint in English?

A complaint must be written either in Finnish or in Swedish.


3) Är det möjligt att ärendet behandlas på svenska?

Klagoskriften kan skrivas antingen på finska eller på svenska. Advokaten har rätt att använda sitt modersmål i sitt bemötande. Ärendet behandlas och avgörs på det språk som advokaten har använt.


4) Kenestä voi kannella?

Valvontalautakunta valvoo asianajajia, julkisia oikeusavustajia sekä lakimiehiä, jotka työskentelevät asianajotoimistoissa sekä vuoden 2013 alusta luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia.


5) Kuka voi laatia kantelun?

Asiakas, vastapuoli tai kuka tahansa voi kannella sellaisesta avustajan toiminnasta, jonka katsoo olevan hyvän asianajajatavan vastaista. Palkkioriita-asiassa ainoastaan laskun maksaja voi pyytä palkkion kohtuullistamista oman asianajajansa palkkiosta.


6) Olen tyytymätön valvontalautakunnan ratkaisuun. Mitä voin tehdä?

Kantelijalla ei ole muutoksenhakuoikeutta valvontalautakunnan ratkaisuun. Mikäli kantelija on tyytymätön ratkaisuun, voi hän kannella siitä valtioneuvoston oikeuskanslerille.


7) Mitä kustannuksia/seuraamuksia minulle voi syntyä valvonta-asian vireille laittamisesta?

Kantelumenettely on maksutonta. Kantelun kohde ei saa vaatia korvausta valvonta-asian tai palkkioriita-asian hänelle aiheuttamista kuluista kantelijalta taikka muultakaan taholta.


8) Mitä hyötyä minulle on kantelun tekemisestä?

Jos esimerkiksi asianajajan havaitaan toimineen hyvän asianajajatavan vastaisesti, määrätään hänelle kurinpidollinen seuraamus. Kyseessä on siis jälkikäteinen kurinpidollinen menettely, jossa otetaan kantaa asianajajan toiminnan oikeellisuuteen. Itse jutun hoitamiseen tai lopputulokseen valvontalautakunta ei voi puuttua.


9) Minulla ja asianajajallani on syntynyt erimielisyys asianajajan palkkiosta, mitä voin tehdä?

Asiakkaalla on valittavanaan kolme erilaista oikeussuojakeinoa:

  1. Riidan voi viedä tuomioistuimeen, jossa on mahdollisuus vahvistuskanteella vaatia palkkion kohtuullistamista tai suorituskanteella liikaa maksamansa palkkion palauttamista.
  2. Kuluttajan asemassa oleva asiakas voi saattaa palkkioriidan kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
  3. Asiakas voi saattaa palkkioriidan käsiteltäväksi valvontalautakunnassa. Valvontalautakunnan asiassa antama ratkaisu on ainoastaan suositusluontoinen. Lähes kaikki asianajajat noudattavat valvontalautakunnan suositusta. Mikäli asia on tuomioistuimessa vireillä, voi asiakas ennen kanteeseen vastaamista laittaa palkkioriita-asian vireille valvontalautakunnassa. Tällöin tuomioistuin jää odottamaan valvontalautakunnan ratkaisua asiassa.

Kantelija ei voi saattaa yhtä aikaa palkkioriita-asiaa vireille sekä valvontalautakunnassa että tuomioistuimessa. Mikäli asia kantelijan toimesta on myös tuomioistuimessa vireillä, ei asiaa valvontalautakunnassa enää tutkita.

 

10) Minulla on syntynyt erimielisyys avustajani laskusta. Avustajani on luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja. Mitä voin tehdä?

Valvontalautakunta käsittelee ainoastaan asianajajan laskuun liittyvän palkkioriita-asian.

 

11) Pesänselvittäjä on hoitanut toimeksiantoa useita vuosia. Onko se kohtuullinen aika?

Toimeksiannon hoitoon kuluva kohtuullinen aika on aina harkittava valvontalautakunnassa tapauskohtaisesti. Mikäli olette tyytymätön pesänselvittäjän toimeksiantoon käyttämään aikaan, voitte tehdä hänestä kantelun valvontalautakunnalle.


12) Pesänjakaja on tehnyt väärän ratkaisun. Voiko valvontalautakunta muuttaa sen?

Valvontalautakunta ei tutki ns. materiaalisia seikkoja eli esimerkiksi sitä, onko pesä jaettu oikein. Tällaisissa tapauksissa voitte tehdä moitekanteen tuomioistuimeen. Valvontalautakunta ei voi myöskään puuttua jutun hoitamiseen tai lopputulokseen taikka esimerkiksi kiirehtiä pesänjakajaa hoitamaan toimeksiannon nopeammin.


13) Asianajaja on toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa. Voinko vaatia korvauksia?

Valvontalautakunta ei käsittele vahingonkorvausvaatimuksia. Näitä korvauksia on haettava tuomioistuimen tai esimerkiksi asianajajan vastuuvakuutuksen kautta.


14) Minulla on oikeudellinen ongelma.  Voinko saada valvontayksikön lakimiehiltä oikeudellista neuvontaa? Voivatko lakimiehet ennakoida valvontalautakunnan ratkaisuja?

Valvontayksikön lakimiehet eivät anna oikeudellista neuvontaa, vaan he neuvovat ainoastaan kanteluiden tekemisessä. He eivät myöskään voi ennakoida valvontalautakunnan lopullisia ratkaisuja, koska ne edellyttävät aina tapauskohtaista harkintaa. Lakimiehet voivat kertoa yleisesti valvontalautakunnan ratkaisukäytännöistä eri tapauksissa.


15) Voiko valvontalautakunta ottaa yhteyttä asianajajaan ja kehottaa tätä toimimaan asiassani nopeammin/palauttamaan asiakirjat?

Valvontalautakunta ei voi velvoittaa asianajajaa toimenpiteisiin.


16) Mikä on kohtuullinen/keskimääräinen asianajajan palkkio/tuntihinta? Onko olemassa suosituksia tuntiveloitukselle?

Kilpailulainsäädäntö estää, että esimerkiksi Asianajajaliitto vahvistaisi veloitussuosituksia. Jokainen asianajaja määrittelee itse käyttämänsä veloituksen, mutta hänellä on velvollisuus ilmoittaa laskutusperusteensa asiakkaalle ja palkkiohinnaston tulee olla asiakkaan nähtävillä asianajajan toimistossa. Tuntiveloituksesta tulee ilmetä myös arvonlisäveron määrä eli hinta on ilmoitettava arvonlisäverollisena.


17) Kauanko kantelun käsittely kestää?

Käsittelyn kesto riippuu paitsi asian luonteesta myös siitä, kauanko asian valmistelu kestää (esimerkiksi osapuolten välinen kirjeenvaihto). Keskimääräinen käsittelyaika on noin 6 kuukautta.


18) Olen tyytymätön julkisen oikeusavustajan palkkioon. Mitä voin tehdä?

Valvontalautakunnalla ei ole toimivaltaa käsitellä julkisen oikeusavustajan palkkiota koskevia hakemuksia.


Oikeusapulain 24 §:n mukaan oikeusaputoimiston oikeusapulain nojalla tekemä päätös voidaan saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi (ratkaisupyyntö). Ratkaisupyyntö on tehtävä 30 päivän kuluessa oikeusaputoimiston päätöksen tiedoksi saamisesta, kuitenkin ennen kuin pääasian ratkaisu tulee lainvoimaiseksi. Ratkaisupyyntö on toimitettava päätöksen tehneelle oikeusaputoimistolle. Se on tehtävä kirjallisesti, ja siinä on ilmoitettava se oikeusaputoimiston päätös, jota ratkaisupyyntö koskee, sekä miltä osin ja millä perusteella hakija on päätökseen tyytymätön.


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje