Siirry sisältöön

Valvontaratkaisuja

Valvontaratkaisuja

Valvontalautakunnassa ratkaistaan vuosittain noin 100 palkkioriitaa ja noin 500 valvonta-asiaa. Valvonta-asioissa tehdyistä kanteluista yleensä vain noin kolmasosa johtaa kurinpidollisiin seuraamuksiin, ja palkkioriita-asioissa alle viidesosa johtaa lautakunnan suositukseen palkkion alentamisesta.

Valvonta-asian ratkaisussa selostetaan muun muassa kantelijan esittämät moitteet, kantelun kohteen antama vastaus moitteisiin sekä valvontalautakunnan ratkaisun lopputulos perusteluineen. Vastaavasti palkkioriita-asian ratkaisuun kirjataan hakijan esittämät vaatimukset, asianajajan vastaus vaatimuksiin sekä valvontalautakunnan ratkaisun lopputulos perusteluineen.

Valvontaratkaisujen hakemisto

Merkittävimmät valvontaratkaisut uudistuneessa hakemistossamme

Valvontalautakunnan tyypillisimmin käsittelemät tapaukset, periaatteellisesti merkittävät ja muut huomionarvoiset ratkaisut löydät uudistuneesta valvontaratkaisujen hakemistostamme. Valvontayksikkö vie ratkaisuja hakemistoon valitusajan päätyttyä.

Valvontaratkaisujen hakemisto »

Valvontalautakunnan ratkaisujen julkisuus ja julkiset ratkaisuselosteet

Valvontalautakunnan toimintaan sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (julkisuuslaki), jonka perusteella kanteluasiakirjat ja valvontalautakunnan ratkaisut ovat lähtökohtaisesti julkisia. Niistä ilmenevien tietojen salassapidolle on oltava laissa säädetty peruste.

Valvontalautakunnan ratkaisun salassapito määräytyy asianajajista annetun lain ja julkisuuslain nojalla. Valvontalautakunnan ratkaisut ovat pysyvästi salassa pidettäviä siltä osin kuin ne sisältävät kantelun kohteen salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja.

Valvontalautakunnan ratkaisut eivät ole sellaisinaan yleisön saatavilla valvontalautakunnasta. Mikäli valvontalautakunnan ratkaisusta tai jutun asiakirjoista pyydetään jäljennöstä, valvontayksikön päällikkö voi päättää, että pyydetty asiakirja annetaan pyytäjälle. Mikäli valvontayksikön päällikkö katsoo, ettei asiakirjaa voida salassapitovelvollisuuden vuoksi antaa, voi asiakirjan pyytäjä vaatia valvontalautakunnalta päätöksen asiakirjan luovuttamisesta. Tällaiseen päätökseen liitetään valitusosoitus toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen.

Jokaisesta valvontalautakunnan ratkaisusta laaditaan lyhyt julkinen ratkaisuseloste, joka sisältää pääpiirteittäisen selostuksen asiasta ja ratkaisun perusteluista ja on pyydettäessä kenen tahansa saatavilla valvontalautakunnasta. Julkisesta ratkaisuselosteesta ei ilmene kantelun kohteen salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja tai tietoja, jotka ovat salassa pidettäviä julkisuuslain nojalla.

Julkinen päiväkirja

Valvontalautakunnalla on lakiin perustuva velvollisuus pitää julkista päiväkirjaa käsittelemistään valvonta- ja palkkioriita-asioista. Nimestään huolimatta kyseessä ei ole kenen tahansa nähtävillä oleva tietokanta vaan valvontalautakunnan rekisteri. Julkisesta päiväkirjasta annetaan tietoja pyydettäessä.

Julkiseen päiväkirjaan merkitään kantelijan (valvonta-asioissa) tai hakijan (palkkioriita-asioissa) nimi, kantelun kohteen ja tarvittaessa asianajajan yhtiön nimi, vireilletulopäivä, ratkaisun antamispäivä ja ratkaisun lopputulos. Lisäksi päiväkirjaan merkitään asian käsittelyn vaihe sekä tieto siitä, onko asianajaja noudattanut valvontalautakunnan palkkioriita-asiassa antamaa suositusta palkkion alentamisesta.

Julkiseen päiväkirjaan merkityt tiedot eivät kuitenkaan ole voimassa ja julkisia kuinka kauan tahansa. Merkinnät poistetaan julkisesta päiväkirjasta laissa säädettyjen määräaikojen kuluttua valvonta-asian ratkaisemisesta tai palkkiota koskevan suosituksen antamisesta.

Lisätietoja valvontarekisterin tietosisällöstä ja henkilöiden yksityisyydensuojasta tietosuojaselosteestamme.

Valvontakertomukset

Vuosittain julkaistussa valvontakertomuksessa käsitellään muun muassa ratkaistuja esimerkkitapauksia sekä kertomusvuoden tilastotietoja.

Pdf-muodossa julkaistujen valvontakertomusten tapausselostuksia lukemalla voit perehtyä valvontalautakunnan ratkaisujen linjauksiin ja perusteluihin.

Valvontakertomus »

Ratkaisutiedotteiden julkaiseminen

Valvontalautakunnan jaostot ja täysistunto kokoontuvat noin kuusi kertaa vuodessa. Huomionarvoisista valvontalautakunnan ratkaisuista laaditaan noin kuukausi kokouksen jälkeen valvontalautakunnan verkkosivuille ratkaisutiedotteet, joissa kerrotaan selkeästi ratkaisun ydinkohdat. Ratkaisutiedotteet ovat anonyymejä eikä niistä ilmene henkilötietoja tai salassa pidettävää tietoa.

Jos asianajaja on päätetty erottaa Asianajajaliitosta, päätös saatetaan liiton jäsenten tietoon viipymättä sen jälkeen, kun se on tullut noudatettavaksi.

Katso kaikki ratkaisutiedotteet »

Valvontalautakunnan uutiskirje

Tilaa uutiskirje tästä linkistä.

Valvontalautakunta julkaisee myös uutiskirjettä nimeltä valvontauutiset. Kirjeessä kerrotaan uusimmista ratkaisuista ja muista ajankohtaisista aiheista. Uutiskirje ilmestyy noin neljä kertaa vuodessa valvontalautakunnan kokousten jälkeen. Kirje toimitetaan automaattisesti muun muassa Asianajajaliiton jäsenille ja valvontalautakunnan sidosryhmille. Kuka tahansa toiminnastamme kiinnostunut voi myös tilata uutiskirjeen sähköpostiinsa.

Tuoreimpia ratkaisutiedotteita

14.2.2024 | Ei seuraamusta

Virheelliseen ratkaisuun ei voinut hakea muutosta vastoin tahtoa

Asianajaja oli vastaajan avustajana jättänyt hakematta muutosta rikosasian tuomioon, joka seuraamuksen määräämisen osalta perustui ilmeisesti väärään lain soveltamiseen. Asianajaja oli keskustellut muutoksenhausta asiakkaan kanssa, mutta asiakas ei halunnut asian käsittelyä jatkettavan. Asiakkaalle oli aiheutunut asiassa vahinkoa, koska muutosta ei haettu. Valvontalautakunta totesi, että muutoksenhakujärjestelmän ensisijainen tarkoitus on tarjota asianosaiselle mahdollisuus virheellisenä pitä...

14.2.2024 | Huomautus

Ratkaisu unohtui toimiston yleiseen sähköpostiosoitteeseen

Asianajaja oli avustanut asiakastaan takavarikkoa koskevassa valitusasiassa. Ratkaisu ei ollut tullut asiakkaan tietoon, koska se oli lähetetty prosessiosoitteeksi ilmoitettuun asianajotoimiston yleiseen sähköpostiosoitteeseen, johon asianajajalla ei ollut ollut pääsyä, eikä sähköposteja seurannut toimistohenkilökunta ollut välittänyt ratkaisua asianajajalle. Toimiston yleinen sähköpostiosoite oli ilmoitettu prosessiosoitteeksi, koska asianajaja oli ollut vaihtamassa työpaikkaa ja hän oli halunn...